
Ontdek hoe u uw bedrijf een boost geeft
Telemarketing is de ultieme manier om meer leads te genereren voor uw bedrijf. Wanneer u dit op de juiste wijze aanpakt, is een nieuwe verkoop zo voor elkaar. Wenst u ook een grotere kans om meer leads te genereren voor uw bedrijf? Lees dan dit blog van Telemarketing.nl en ontdek middels onze telemarketing tips hoe u uw bedrijf een boost geeft!
Bepaal wat uw doelstelling is
Voordat u (potentiële) klanten gaat bellen, is het goed om vast te stellen wat uw doelstelling is. Wat wenst u te bereiken middels een telefoongesprek? Denk bijvoorbeeld aan een x aantal afspraken, een x aantal genodigden voor een event of een x aantal antwoorden voor uw onderzoek. Werk uw doelstelling uit en bedenk hoeveel uren u ervoor nodig denkt te hebben om dit te bereiken.
Stem uw dienst af op de (potentiële) klant
Bekijk welke diensten of producten u te bieden heeft en ga na voor welke bedrijven of personen dit interessant kan zijn. Bekijk ook welke minimale jaaromzet past bij uw product of dienst en voor hoeveel werknemers uw product of dienst interessant zou kunnen zijn. Bel dus ook alleen bedrijven voor wie uw diensten of producten interessant zijn. Anders verspilt u kostbare tijd. Zorg daarbij ook dat u een belangrijk persoon binnen het bedrijf te spreken krijgt. Dit hoeft niet per se de directeur te zijn, omdat dit in vele gevallen eerder schadelijk dan gewenst is.
Maak een belscript
Een belscript is uw houvast gedurende het gesprek. Hierbij zijn enkele zaken van groot belang. Denk aan de ‘tone of voice’, wat betekent dat u spreekt vanuit uw bedrijf. Ook tegenwerpingen zijn van groot belang. Bedenk wat een potentiële klant zou kunnen zeggen om niet met u in zee te gaan en bedenk een gepast tegenargument. Maak een schema omtrent het gespreksverloop, van de introductie van uw bedrijf tot het introduceren van uw daadwerkelijke einddoel. Zo creëert u een overzichtelijk geheel.
Stel een informatieve mail op
Het komt geregeld voor dat een potentiële klant na afloop vraagt of u hetgeen besproken ook op de mail kunt zetten. Zorg er dan ook voor dat er een mail klaarstaat. Verstuur deze zo snel mogelijk na uw gesprek. Wacht u hier te lang mee, dan kan de interesse inmiddels verloren zijn gegaan. Bel enkele dagen hierna op om het gesprek te hervatten, maar doe dit niet te snel. Zo komt u niet te eager over. Zorg ook dat de mail een button bevat om een eventuele afspraak te maken ter gebruik van uw product en/of dienst. Op deze manier kan de potentiële klant direct de keuze maken voor uw producten en/of diensten en is een tweede gesprek vaak niet meer nodig.
Maak de keuze voor echte gesprekken
Heeft u eenmaal alles voorbereid, dan is het tijd om het gesprek aan te gaan. Aan een echt gesprek heeft u meer dan aan een simpele monoloog. Kom na de introductie direct to the point en zeg eerlijk waar u voor belt. Draai hier niet omheen. De potentiële klant heeft immers niet gevraagd om uw telefoontje. Zorg er dan ook voor dat deze snel te weten krijgt wat u te bieden heeft. Probeer ook goed te luisteren naar de potentiële klant. Een goede luisteraar is immers een fijne gesprekspartner. Probeer op zijn minst 20% te praten en 80% te luisteren naar de klant. Denk aan open vragen, zodat het gesprek niet een doodlopend gesprek wordt. Zorg ervoor dat uw vragen positief zijn. Vraag niet “Waarom heeft u … nog niet geregeld”, maar vraag “Wat heeft u gedaan om…te regelen?” Dit komt al een heel stuk beter over op uw potentiële klant.
Wees open in uw communicatie
Wees open over uw intenties wanneer u bedrijven belt. Veelal krijgt u eerst een receptionist aan de lijn. Deze zal willen weten waar u voor belt. Wees dan ook niet vaag over uw intenties, want dit werkt in uw nadeel. Indien u een andere reden opgeeft, kan het zijn dat een belangrijk persoon u niet meer wenst te spreken. De reden wordt door de receptionist immers doorgespeeld.
Zet alle tegenargumenten op een rijtje
Vaak pleegt u vele telefoontjes en zult u ook zeker met een ‘nee’ te maken krijgen. Zet daarom alle tegenargumenten die u tijdens de telefoongesprekken krijgt op een rijtje. Bedenk vervolgens argumenten om potentiële klanten toch te kunnen overtuigen van uw producten en/of diensten. Dit kan u helpen uw toekomstige gesprekken te optimaliseren, zodat u meer succes boekt met uw telefoongesprekken en een hogere omzet genereert.
Maak een concrete vervolgafspraak
Wanneer uw potentiële klant positief op uw telefoontje reageert en u als doelstelling had een vervolgafspraak te maken, zorg dan ook dat deze afspraak er komt. Wilt u een salesgesprek genereren? Spreek dan een exacte datum en tijd af. Maak zo gauw mogelijk een vervolgafspraak. Des te verder deze in de toekomst ligt, hoe groter de kans is dat de interesse afneemt. U heeft het hierbij echter niet altijd voor het kiezen, omdat u ook te maken heeft met de agenda van de andere persoon.
Maak rapportages van uw gesprekken
Wanneer u eenmaal een aantal gesprekken gevoerd heeft, komt u steeds beter te weten wat wel en niet werkt voor uw campagne. Door echter uitgebreid te rapporteren, komt u nog veel meer te weten over uw gesprekken. Zo is het nuttig bij te houden hoeveel gesprekken u per uur voert, wat de conversie is en welke tegenargumenten u vaak te horen krijgt. Ook is het goed na te gaan of u ‘s ochtends of tegen het einde van de dag meer succes boekt. Bekijk ook op welke dag de conversie het hoogst is. Aan de hand van al deze informatie, kunt u uw campagne aanzienlijk verbeteren.
Werk uw belscript verder uit
Aan de hand van uw rapportages en vaak gehoorde tegenargumenten, kunt u ook uw belscript verder uitwerken en zodoende optimaliseren. Heeft een bepaalde dag of tijd meer conversie? Neem dit dan direct op in uw belscript. Bel bedrijven vooral op deze momenten, maar verlies uw overige belmomenten niet uit het oog. Er kan maar zomaar een mooie verkoop plaatsvinden op de overige momenten.
Besteed uw telemarketing uit!
Zojuist heeft u kunnen lezen hoe u meer leads genereert met uw bedrijf. Een goede voorbereiding, het maken van de juiste keuzes en blijven rapporteren zijn cruciale factoren om uw bedrijf een stap verder te helpen. Wenst u uw telemarketing liever uit te besteden aan een ware specialist? Dan is Telemarketing.nl u graag van dienst. Wij werken 100% op een no cure, no pay basis. U betaalt dan ook enkel voor de diensten die wij leveren. Bent u benieuwd wat wij zoal voor u kunnen betekenen? Neem dan direct contact met ons op en vraag een vrijblijvende offerte aan!